اقامتگاه رایگان برای دانشجویان شهرستانی در نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : حسین صفری درباره تخصیص اقامتگاه رایگان به دانشجویانی که در قالب تورهای دانشجویی از نمایشگاه کتاب بازدید می کنند، گفت: با توجه به استقبال قشر دانشجویی و طلاب، نمایشگاه کتاب با همکاری شهرداری تهران و حرم مطهر امام خمینی(ره) محلی را به عنوان اسکان موقت دانشجویان و طلاب در مهمانسرای بهشت زهرا (س) در نظر گرفته است.

وی افزود: همچنین مکان های مسقف دیگری نیز برای دانشجویان و طلاب مهیا شده است. دانشجویان و طلابی که از شهرستان ها در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا می کنند، می توانند به صورت رایگان از این دو مکان به منظور اسکان موقت استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان شهرستانی که درخواست استفاده از اقامتگا های مذکور را دارند، می توانند از طریق تماس با شماره های ۶۶۴۶۶۲۹۰ و ۶۶۴۶۷۶۱۵ نسبت به ثبت نام و استفاده از این اماکن اقدام کنند.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است…» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.


اعلام نتایج نهایی کنکور دکتری 93

رئیس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: اسامي پذيرفته شدگان نهايي آزمون ورودي دوره دكتري «Ph.D» (نيمه متمركز) سال 1393 امروز يكشنبه 26 مردادماه از طريق ‌سايت سازمان سنجش اعلام شد و تعداد 11 هزار و 496 نفر پذیرفته شدند.

دکتر ابراهیم خدایی گفت: داوطلبان پذیرفته شده می توانند نتایج آزمون خود را در سایت سازمان سنجش به نشاني: www.sanjesh.org مشاهده کنند.

وی افزود: ظرفیت پذیرش 12 هزار و 271 نفر است که با توجه به تغییرات اعلامی از سوی دانشگاهها، اکنون تعداد 11 هزار و 496 نفر پذیرفته شده اند و به طور حتم مرحله تکمیل ظرفیت خواهیم داشت.

خدایی خاطرنشان کرد: داوطلباني كه در رديف پذيرفته شدگان نهايي اين آزمون قرار مي‌گيرند، می توانند با توجه به مندرجات اطلاعيه‌ سازمان با مراجعه به وب سايت اطلاع‌رساني دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي ذيربط و كسب اطلاع از برنامه زماني ثبت نام و مدارك مورد نياز براي ثبت نام مربوط به هر كدرشته محل، در زمان مقرر براي ثبت‌نام و ساير مراحل پذيرش به نشاني مشخص شده در سايت موسسه آموزش عالي ذيربط مراجعه کنند.

آزمون ورودي دوره دكتري «Ph.D» (نيمه متمركز) سال 1393 در روز 16 اسفندماه 92 برگزار شد و تعداد 240 هزار و 391 نفر در آن ثبت نام کردند. پس از برگزاری آزمون نتیجه اولیه به صورت کارنامه تنظیم و در روز یکشنبه 31 فروردین ماه 93 بر روی سایت سازمان قرار گرفت.

از تعداد حاضرین در آزمون، با توجه به ظرفیت پذیرش و سایر ویژگی های آزمون 49 هزار و 537 داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند که در نهایت فهرست اسامی 27 هزار و 485 نفر برای مصاحبه معرفی شد.


آخرین مهلت انتخاب رشته و آمار آن در کنکور سراسری

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور درباره آخرین مهلت انتخاب رشته کنکور گفت: این فرصت امروز ساعت 4 بعدازظهر (ساعت 16) امروز شنبه 25 مردادماه پایان می پذیرد و این مهلت به هیچ عنوان تمدید نمی شود.

دکتر حسین توکلی افزود: مهلت انتخاب رشته و ثبت کد رشته محل های انتخابی در فرم انتخاب رشته اینترنتی آزمون سراسری سال 93 تمدید نخواهد شد.

وی اضافه کرد: تاکنون تعداد 574 هزار و 691 داوطلب نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده اند که با توجه به تعداد 867 هزار نفر حاضر در جلسه کمی بیش از دوسوم داوطلبان نسبت به ثبت انتخاب رشته خود اقدام کرده اند.

توکلی اظهار داشت: 17 هزار و 882 نفر نیز نسبت به ثبت نام جدید برای انتخاب رشته های مبتنی بر سوابق تحصیلی اقدام کردند.


رای گیری کمیسیون آموزش از تفحص دانشگاه آزاد

تکلیف پرونده تفحص از دانشگاه آزاد فردا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مشخص می شود.

یکشنبه 26 مردادماه در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رای گیری تفحص از دانشگاه آزاد انجام می شود.

5 نفری که در تیم تفحص از دانشگاه آزاد مسئولیت داشتند گزارشها را بررسی و نظرات خود را اعلام کردند تا در جلسه رای گیری فردا درباره آن تصمیماتی گرفته شود.

یک سال و نیم از عمر پرونده تفحص دانشگاه آزاد می گذرد.


اصلاحیه دوم دفترچه کنکور 93

سازمان سنجش آموزش كشور اصلاحيه دوم دفترچه هاي راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي کنکور سراسري 93 را منتشرکرد که بر اساس آن برخی از کدرشته ها اصلاح و تعداد 23 کدرشته جدید نیز به مجوموع کدرشته های انتخابی داوطلبان اضافه شد.

در این اصلاحیه رشته هاي بدون آزمون و پذيرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي نيز اعلام شده اند.

اصلاحات كلي مربوط به ضوابط:

پيرو اطلاعيه قبلي 15 مرداد 93 و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شهريه دوره هاي مختلف دانشگاههاي علوم پزشكي و همچنين شهريه داوطلبان غيرايراني پذيرفته شده در دوره روزانه دانشگاههاي علوم پزشكي به شرح جدول ذيل خواهد بود:


شهريه ساليانه (شامل دو ترم) رشته هاي مختلف مقطع كارداني براي داوطلبان غيرايراني پذيرفته شده در دوره روزانه دانشگاههاي علوم پزشكي، مبلغ 32 میلیون ريال معادل سه میلیون و 200 هزار تومان است.

شهريه ساليانه (شامل دو ترم) رشته هاي مختلف تحصيلي مقطع كارشناسي، براي آن دسته از داوطلبان داراي مدرك كارشناسي كه متقاضي تحصيل مجدد در مقطع كارشناسی دانشگاههاي علوم پزشكي هستند؛ براي رشته هاي فيزيوتراپي و بينايي سنجي مبلغ 78 میلیون ريال معادل هفت میلیون و 800 هزار تومان، رشته تغذیه مبلغ 73 میلیون ريال معادل هفت میلیون و 300 هزار تومان، رشته هاي مامایی و پرستاری مبلغ 45 میلیون ريال معادل چهار میلیون و 500 هزار تومان و برای سایر رشته های کارشناسی مبلغ 47 میلیون ريال معادل چهار میلیون و 700 هزار تومان است.

شهريه ساليانه (شامل دو ترم) رشته هاي مختلف تحصيلي مقطع دكتراي حرفه اي، براي آن دسته از داوطلبان داراي مدرك كارشناسي كه متقاضي تحصيل در مقطع دكتراي حرفه اي دانشگاههای علوم پزشکي هستند برای رشته های دندانپزشكي و داروسازی مبلغ 60 میلیون ريال معادل شش میلیون تومان و برای رشته دندانپزشکی مبلغ 70 میلیون ريال معادل هفت میلیون تومان است.

شهريه ساليانه (شامل دو ترم) رشته هاي مختلف تحصيلي مقطع دكتراي حرفه اي، براي آن دسته از داوطلبان داراي مدرك كارشناسي ارشد كه متقاضي تحصيل در مقطع دكتراي حرفه اي دانشگاههای علوم پزشکي هستند برای رشته های دندانپزشكي و داروسازی مبلغ 160 میلیون ريال معادل شانزده میلیون تومان و برای رشته دندانپزشکی مبلغ 170 میلیون ريال معادل هفده میلیون تومان است.

در این اصلاحیه اصلاحات مربوط به تغيير شرايط و ضوابط، آدرس، تلفن، نشاني اينترنتي و ... دانشگاه ها نیز درج شده است که داوطلبان می توانند با مراجعه به آن تغییرات را متوجه شوند .

همچنین در این اصلاحیه اعلام شد که بر اساس اعلام دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم، پذيرش دانشجو در هيچ يك از كدرشته محلهاي موسسات غيرانتفاعي جابر ابن حيان رشت و علامه بحرالعلوم بروجرد انجام نخواهد شد و كليه كدرشته محلهاي اين مؤسسه از دفترچه هاي راهنماي مربوط حذف شد.

اصلاحات مربوط به كدرشته محلها:

اصلاحات مربوط به كدرشته محلهاي گروه آزمايشي علوم رياضي و فني

رديف كدرشته محل نام رشته / گرايش نام دانشگاه يا مؤسسه آموزش عالي محل تحصيل توضيحات / اصلاحيات
1 10523 مهندسي صنايع دانشگاه خليج فارس. بوشهر پذيرش دانشجو در اين كدرشته محل از هر دو جنس زن و مرد صورت مي پذيرد
2 10526 مهندسي كامييوتر.نرم افزار دانشگاه خليج فارس. بوشهر پذيرش دانشجو در اين كدرشته محل از هر دو جنس زن و مرد صورت مي پذيرد
3 10536 مهندسي مكانيك دانشگاه خوارزمي. تهران اين كدرشته محل فاقد گرايش است
4 11562 مهندسي صنايع دانشگاه خليج فارس. بوشهر پذيرش دانشجو در اين كدرشته محل از هر دو جنس زن و مرد صورت مي پذيرد
5 11565 مهندسي كامييوتر.نرم افزار دانشگاه خليج فارس. بوشهر پذيرش دانشجو در اين كدرشته محل از هر دو جنس زن و مرد صورت مي پذيرد

 

اصلاحات مربوط به كدرشته محلهاي گروه آزمايشي علوم تجربي:

با توجه به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در آزمون سراسري سال 93 ظرفيت پذيرش دانشجو در تمامي رشته هاي پزشكي، داروسازی و دندانپزشکی دوره های روزانه دانشكده ها و دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور (كليه كدرشته محل هاي مندرج در دفترچه راهنما و اطلاعیه اصلاحیه 15 مرداد سازمان سنجش) به میزان 10 درصد افزایش يافته است. بديهي است كدرشته محلهاي تحصيلي سهميه مناطق محروم، بورسيه ها و رشته هاي داراي شرايط خاص، مشمول اين افزايش ظرفيت نخواهند بود.

اصلاحات مربوط به كدرشته محلهاي گروه آزمايشي علوم تجربي

رديف كدرشته محل نام رشته / گرايش نام دانشگاه يا مؤسسه آموزش عالي محل تحصيل توضيحات / اصلاحيات
1 10748 پرستاري دانشگاه علوم پزشكي بجنورد محل تحصيل دانشكده پرستاري بجنورد است. بدون ارائه خوابگاه
2 12036 پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز پذيرش دانشجو براي نيمسال دوم (بهمن ماه) انجام خواهد شد. محل تحصيل دانشجويان تا سطح علوم پايه(براي رشته پزشكي 5 نيمسال و براي رشته هاي داروسازي و دندانيزشكي 4 نیمسال) در منطقه آزاد ارس شهر جلفا و بعد از آن تا فارغ التحصيلي در دانشگاه علوم پزشكي تبريز خواهد بود.
3 12037 داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تبريز
4 12038 دندانيزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز
5 12060 پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شيراز پذيرش دانشجو براي نيمسال دوم (بهمن ماه) انجام خواهد شد.
6 12061 داروسازي دانشگاه علوم پزشكي شيراز
7 12081 پزشكي دانشگاه علوم پزشكي همدان پذيرش دانشجو براي نيمسال اول (مهر ماه) انجام خواهد شد.
8 12082 داروسازي دانشگاه علوم پزشكي همدان
9 12083 دندانيزشكي دانشگاه علوم پزشكي همدان
10 19689 روانشناسي باليني ؤسسه غيرانتفاعي امين. فولادشهر گرایش این رشته بالینی است.

 

اصلاحات مربوط به كدرشته محلهاي گروه آزمايشي علوم انسانی

رديف كدرشته محل نام رشته / گرايش نام دانشگاه يا مؤسسه آموزش عالي محل تحصيل توضيحات / اصلاحيات
1 19689 روانشناسي باليني ؤسسه غيرانتفاعي امين. فولادشهر گرایش این رشته بالینی است.

 


شهریه دانشگاه آزاد اسلامی 15 درصد افزایش یافت

به گزارش پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری فارس ، عبدالرضا جمال زاده روز جمعه در جمع اصحاب رسانه در بوشهر افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده این افزایش شهریه تا هفته نخست شهریور تایید نهایی و اعلام می شود.

نماینده تام الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی در استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود این که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز افزایش 25درصدی شهریه برای این دانشگاه صادر کرده است اما در سال تحصیلی 94- 93 شهریه ها فقط 15 درصد افزایش می یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تحولات خوبی با تغییر در مدیریت کلان دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است و چارچوب فعالیت با سه محور مهم و اساسی فرهنگ، مبارزه با ضد ارزش ها و توسعه تحصیلات تکمیلی تدوین شده است.

جمال زاده با بیان این که یکی از رسالت های مهم دانشگاه آزاد اسلامی فرهنگی است اظهار کرد: برای این مهم از ابتدای تاسیس این دانشگاه فعالیت مختلفی انجام شده است و نشانه بارز اهمیت این موضوع در دانشگاه آزاد وجود معاونت اختصاصی فرهنگی است.

نماینده تام الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی در استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با مصوبه اخیر دانشگاه برای ارتقای دفاتر فرهنگی و بهره مندی از نیروهای متخصص و رشد کمی و کیفی جایگاه فرهنگ، بودجه این بخش پنج درصد افزایش می یابد.

جمال زاده با بیان این که دانشگاه در نظر دارد برنامه های متعددی را برای مقابله با برخی مسایل ضد ارزش بویژه در زمینه عفاف و حجاب انجام دهد، گفت: فرهنگ پوشش از جمله مواردی است که برای حل آن مانند دیگر مسایل فرهنگی باید به طور اصولی و کارشناسی شده فعالیت کرد.

وی با اشاره به بخشنامه اخیر دانشگاه که با موضع گیری های مختلفی از سوی رسانه ها مواجه شده است، ادامه داد: در گام نخست این بخشنامه مسوولان حراست نباید کار تنبیهی و برخوردی داشته باشند بلکه باید با ارشاد و برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها مروج این فرهنگ باشند و در صورت بی توجهی، با تذکرات کمیته انضباطی و حراست پیگیری شود.

وی افزود: توسعه تحصیلات تکمیلی از سیاست های دانشگاه آزاد است که در این ارتباط 34 رشته کارشناسی ارشد و هشت رشته در مقطع دکترا در استان بوشهر وجود دارد و در آینده این رشته ها در بوشهر بویژه در حوزه دکترای مهندسی هسته ای افزایش خواهد یافت.

جمال زاده گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر به جامع می شود که با تحقق این مهم توان جذب نیروهای کیفی، هیات علمی بیشتر و ارتقای رتبه علمی در بین دیگر دانشگاه های کشور را به دنبال دارد.

وی گفت: تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر به دانشگاه جامع سبب کاهش تعداد واحدهای دانشگاهی در این استان و ادغام آنها نمی شود هر چند اکنون برخی دانشگاه های شهرستان بوشهر در شان مردم نیست اما با کمک خود مردم می توان سبب ارتقا و توسعه این مراکز شد.


افزایش 25 درصدی شهریه دانشگاه های غیردولتی

بر اساس اعلام وزارت علوم، دانشگاههای غیردولتی می توانند شهریه خود را برای سال تحصیلی جدید تا سقف ۲۵ درصد افزایش دهند، اما ما قصد داریم دقیقاً همین رقم را برای افزایش و نه کمتر، اعمال کنیم.

وی از بهتر شدن شرایط پذیرش دانشجو برای غیردولتیها در سال جدید خبر داد و افزود: اگرچه امسال از نظر تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو بین ۵ تا ۶ درصد افزایش مشاهده می شود اما به دلیل کاهش تعداد شرکت کنندگان، تفاوتی در میزان حضور دانشجویان در دانشگاههای غیردولتی نسبت به سال قبل به وجود نیامده است.

میزان ظرفیتهای خالی غیردولتیها بعد از ثبت نام دانشجویان در ترم نخست مشخص می شود.


واکنش وزارت بهداشت به کاهش ظرفیت پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره تغییر ظرفیت رشته پزشکی گفت: ظرفیت رشته پزشکی کاهش نداشته است چرا که پس از اضافه شدن 10 تا 15 درصد رتبه های مشترک و همچنین ظرفیت های پردیس خودگردان و قرارداد جذب دانشجوی بومی برای پزشکی در مناطق محروم عملاً کاهشی رخ نداده است.

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی افزود: 3 هزار و 200 نفر ظرفیت اصلی رشته پزشکی است و پس از اضافه شدن 10 تا 15 درصد رتبه های مشترک به میزان 400 نفر ، این عدد به 3 هزار و 600 نفر افزایش می یابد. از سوی دیگر ظرفیت پردیس های خودگردان هم کاهش نداشته است و همانند سال گذشته است.

وی افزود: ضمن اینکه قراردادی مبنی بر جذب دانشجوی بومی برای پزشکی در مناطق محروم در قالب برنامه پنجم توسعه منعقد شده است که اصلاحیه آن در دفترچه کنکور سراسری درج نشده است اما بسیاری از افراد واجد شرایط می توانند در مناطق بومی خود با تعهد خدمت تحصیل کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به این ترتیب عملاً کاهشی در ظرفیت رخ نداده است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر به خاطر کمبود جدی اعتبارات در دانشگاه ها ما نمی توانیم کیفیت آموزش را فدا کمیت و تعداد بکنیم. همین الان به دلیل اینکه اعتبارات هم تنها کفاف آموزش تنها یک سوم دانشجویان موجود را می دهد، دانشجویان به ما اعتراض می کنند که به دلیل کلاس های شلوغ امکان آموزش مناسب ندارند. در نهایت هم آموزش نامناسب به خروجی ضعیف می انجامد.

ضیایی خاطرنشان کرد: کشور باید اعتبارات لازم را برای تربیت پزشکی ببیند. یک دانشجوی پزشکی علاوه بر کلاس درس به استاد، بیمارستان، آزمایشگاه و بیمار هم احتیاج دارد و نمی توانیم از اعتبارات بیمارستانی برای آموزش هزینه کنیم و درمان بیماران را در این میان فدا کنیم.

وی افزود: ظرفیت رشته پزشکی تابع شرایط دانشگاهها برای آموزش است و ما نمی توانیم در حالی که دانشگاه ها اعتباری ندارند به آنها دانشجو تحمیل کنیم و کلاس های 100 نفره تشکیل دهیم چرا که آموزش پزشکی با آموزش رشته های علوم انسانی یا فنی مهندسی تفاوت دارد و با جان انسان ها مرتبط است.

ضیایی اظهار داشت: از سوی دیگر همه ساله به دلیل اینکه رتبه های بسیاری از داوطلبان یکسان است همواره ظرفیتی بیشتر از ظرفیتی که وزارت بهداشت اعلام می کند به دانشگاه ها داده می شود که همین امر مشکلات عدیده ای را بوجود می آورد. نمی توان آموزش را رها کرد و به دلیل اینکه تعداد بیشتری علاقمند هستند در این رشته شرکت کنند کیفیت را فدای کمیت کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این نکته که ظرفیت های دفترچه کنکور همیشه کمتر از ظرفیت نهایی پذیرش است، گفت: این اعداد، خام هستند و میزان پذیرش واقعی بیشتر از این تعداد است.


تمدید مهلت انتخاب رشته سه آزمون علوم پزشکی

مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت مهلت انتخاب رشته محل تحصیل و ویرایش در چهل و يكمين دوره آزمون پذيرش دستيار تخصصي، آزمون دستياری دندانپزشکی و آزمون کارشناسي ارشد گروه پزشکی را به مدت یک روز تمدید کرد.
مرکز سنجش یادآور شده است به تعطیلات اخیر، آن دسته از افراد واجد شرایط این سه آزمون که هنوز موفق به انتخاب رشته محل نشده اند می توانند از ساعت 8 صبح تا ساعت 23 روز دوشنبه 13 مرداد نسبت به انتخاب رشته محلهای خود اقدام کنند.

سایر داوطلبانی که انتخاب رشته کرده اند نیز می توانند در فرصت فوق نسبت به ویرایش انتخابهای خود اقدام کنند. تاریخ اعلام شده آخرین فرصت جهت انتخاب رشته محل و یا ویرایش می باشد و تمدید نخواهد شد .

چهل و يكمين دوره آزمون پذيرش دستيار تخصصي در 11 اردیبهشت ماه، آزمون کارشناسی ارشد پزشکی در روزهای 22 و 23 خردادماه و آزمون دستیاری دندانپزشکی نیز در 5 تیرماه 93 برگزار شده اند.


زمان اعلام نتایج آزمون‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترای نیمه متمرکز

 مشاورعالی سازمان سنجش گفت: فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته 93 و آزمون ورودی دوره دکترا (PHD) نیمه متمرکز 93 در هفته اول شهریور 93 از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org اعلام خواهد شد.

حسین توکلی ، همچنین در مورد دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه‌ای اظهارکرد: مهلت ثبت نام برای پذیرش در دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه‌ای نظام آموزشی مهارتی مهرماه 93 دانشگاه جامع علمی کاربردی که از 31 تیرماه آغاز شده و داوطلبان تا 6 مرداد برای ثبت نام فرصت داشتند، تا ساعت 24 یکشنبه 12 مرداد تمدید شد.

وی گفت: تا ششم مرداد ماه 70 هزار و 699 داوطلب برای شرکت در دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه‌ای نظام آموزش مهارتی مهرماه 93 ثبت نام کرده‌اند.

مشاورعالی سازمان سنجش در مورد ظرفیت پذیرش برای دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه‌ای اظهار کرد: ظرفیت این پذیرش برای این دو دوره جمعا 274 هزار و 700 نفر است که 117 هزار و 805 نفر برای گروه صنعت، 23 هزار و 500 نفر برای گروه کشاورزی، 96 هزار و 300 نفر برای گروه مدیریت و خدمات اجتماعی و37 هزار و 95 نفر برای گروه فرهنگ و هنر پذیرش می‌شوند.


اعلام نحوه بومي پذيري در کنکور 93

بومي گزيني در نظام آموزش عالي كشور با هدف ايجاد توازن بين عرضه و تقاضا مطرح و از سال 69 تاکنون به شکل های مختلف اجرا شده است. با اين نوع گزينش بومي در برخي از رشته­ ها و دانشگاه­ها امتيازات خاصي براي داوطلبان بومي آن رشته و دانشگاه در نظر گرفته مي­ شود.

 

سابقه گزينش بومي در نظام آموزش عالي ایران به سال 1365 برمي­ گردد كه تا سال 1368 ادامه يافت. در آن سال­ها تمامي استان­هاي كشور (به جز تهران) به 8  ناحيه تقسيم شدند و بومي گزيني در سال­هاي ابتدايي اجرا تنها در قالب ناحيه اي مطرح بود. كليه داوطلباني كه محل اخذ مدرك دو سال آخر متوسطه آنان در يكي از اين ناحيه­ ها بود، بومي آن ناحيه محسوب مي­ شدند. كاردان فني برق-الكترونيك در گروه علوم رياضي و فني، پرستاري و مامايي در گروه علوم تجربي و همه رشته­ هاي دبيري در گروه علوم انساني، برخي از رشته هاي بومي بود.

پژوهش­ها و بررسي­ هايي سال­ هاي 1365 تا 1369 انجام گرفت و اطلاعات ارسالی دانشگاه­ها و مراكز آموزش عالي به وزارت فرهنگ آموزش عالي وقت حاكي از اين امر بود كه مشكلات اموزشي دانشگاه­ها از قبيل مشروطي، اخراجي و افت تحصيلي دانشجويان در آن سال­ها از يك سو و نداشتن يا نامناسب بودن خوابگاه­ها و عدم دسترسي به حداقل امكانات رفاهي لازم دانشجويان، فشار رواني پذيرفته شدن در مكاني دور از محل زندگي و خانواده و اثرات رواني و اجتماعي منفي ناشي از آن از سوي ديگر، با يكديگر مربوط بوده و باعث افت تحصيلي دانشجويان شده است.

در سال 1369 با توجه به گسترش رشته‌هاي تحصيلي و ماهيت هر رشته و توسعه مراكز آموزش عالي در سطح كشور، طرحي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد كه باعث تغييرات عمده در گزينش بومي شد.

از جمله اين تغييرات اين بود كه رشته­ ها به چهار دسته رشته­ هاي استاني، ناحيه­ اي، قطبي و كشوري تقسيم شدند و ملاك تعيين بومي بودن، محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال آخر دوره متوسطه براي داوطلبان بود. هر  چند طي سال­هاي بعد اين طرح تغييرات بسيار جزئي داشت، ولي اصل گزينش بومي كنوني را مي­توان از نتايج مصوبه مذكور دانست.

مهمترین اهداف بومي­ گزيني:

1- كاهش مشكلات اقامتي و معيشتي دانشجويان و دانشگاه (نظير مشكل كمبود خوابگاه، افت تحصيلي ناشي از دوري خانواده و مشكلات اقتصادي)؛

2- كاهش مهاجرت­ هاي درون كشوري؛

3- گزينش بومي باعث خواهد شد تا داوطلبان هر ناحيه با امتيازات در نظر گرفته شده، بتوانند از امكان قبولي بيشتر، در رشته‌هاي واقع در استان بومي خود بهره‌مند شوند.

تعيين استان بومي

اولين مرحله در انجام گزينش بومي، تعيين استان بومي هر داوطلب است و براي تعيين استان بومي هر داوطلب، در صورتي كه محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال آخر دوره متوسطه براي داوطلبان نظام قديم و محل اخذ مدرك پيش دانشگاهي و دو سال آخر دبيرستان براي داوطلبان نظام جديد در يك استان باشد، داوطلب بومي آن استان تلقي مي­ شود، و در صورتي كه محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال آخر داوطلبي در يك استان نباشد، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومي وي در نظر گرفته مي‌شود.

مثال

استان سال آخر تحصيلي: استان تهران استان بومي: استان يزد
استان دو سال آخر تحصيلي: استان خراسان رضوي
استان سه سال آخر تحصيلي: استان خراسان رضوي
استان تولد: استان يزد

داوطلباني كه سه سال آخر محل تحصيل را در خارج از كشور گذرانده اند، استان محل تولد، استان بومي اين گونه داوطلبان تلقي خواهد شد. داوطلباني كه سه سال آخر محل تحصيل را خارج از كشور گذرانده اند و همچنين استان محل تولد ايشان نيز خارج از كشور بوده است، استان بومي اين قبيل داوطلبان تهران خواهد بود. استان بومي فارغ التحصيلان دوره هاي كارداني آموزشكده‌هاي فني و حرفه اي بر اساس استان سه سال آخر تحصيل دوره آموزش متوسطه (سال اول،‌ دوم و سوم) تعيين مي شود.

براي داوطلبان سهميه ايثارگر و رزمنده، گزينش بومي اعمال نمي­ شود. ناحيه بومي و قطب بومي هر داوطلب با توجه به استان بومي وي و بر اساس جداول نواحي بومي و قطب­ هاي بومي جداول مربوطه تعيين مي‌شود.

گزينش بومي در دوره­ هاي مختلف

1) دوره روزانه : در دوره روزانه با توجه به ماهيت رشته­ ها و درصد پوشش آن در استان­هاي مختلف، گزينش بومي از نوع بومي­ استاني، بومي­ ناحيه­ اي و بومي­ قطبي ارائه مي­ شود. همچنين چنانچه رشته­ اي در تعداد معدودي از دانشگاه­ها ارائه شود، گزينش بومي بر آن اعمال نمي­ شود و نوع گزينش آن كشوري است. نوع گزينش رشته­ ها در دوره روزانه در دفترچه راهنماي انتخاب رشته آزمون سراسري(دفترچه شماره 2) در ابتداي كد رشته­ محل­ ها ارائه مي­ شود.

دسته­ بندي رشته­ هاي تحصيلي بر حسب گزينش بومي

الف) رشته‌هاي استاني: رشته‌هايي هستند كه در اكثر استان­ها گسترش داشته و از نظر كاربردي نيز فارغ‌التحصيلان آن رشته­ ها نياز استان را تأمين مي‌كنند.

ب) رشته‌هاي ناحيه‌اي: از مجموع چند استان مجاور يك ناحيه بومي تعيين مي‌شود. رشته‌هايي ناحيه‌اي هستند كه در اكثر استان­ها وجود نداشته، ولي در چند استان مجاور كه به عنوان يك ناحيه تلقي مي‌شوند موجود هستند.

جدول (الف) دسته‌ بندي‌ نواحي‌ بومي‌ كشور

نواحي‌ بومي‌ استان‎هاي‌ تابعه‌
ناحيه‌ يك‌ (1) تهران‌ ـ زنجان‌ ـ سمنان‌ ـ قزوين‌ ـ قم‌ ـ  مركزي - البرز.
ناحيه‌ دو (2) آذربايجان‌ شرقي‌ ـ آذربايجان‌ غربي‌ ـ اردبيل‌ .
ناحيه‌ سه‌ (3) اصفهان‌ ـ چهارمحال‌ و بختياري‌ ـ يزد .
ناحيه‌ چهار (4) سيستان‌ و بلوچستان‌ ـ كرمان‌ .
ناحيه‌ پنج‌ (5) بوشهر ـ فارس‌ ـ كهكيلويه‌ و بويراحمد ـ   هرمزگان‌.
ناحيه‌ شش‌ (6) كردستان‌ ـ كرمانشاه‌ ـ همدان‌.
ناحيه‌ هفت‌ (7) ايلام‌ ـ خوزستان‌ ـ لرستان‌.
ناحيه‌ هشت‌ (8) خراسان رضوي ـ خراسان شمالي ـ خراسان  جنوبي.
ناحيه‌ نه‌ (9) گلستان‌ ـ گيلان‌ ـ مازندران‌.


ج) رشته‌هاي قطبي: از مجموع‌ چند ناحيه‌، يك‌ قطب‌ بومي ايجاد مي­ شود. رشته‌هايي قطبي هستند كه در اكثر نواحي وجود ندارند، ولي در چند ناحيه مجاور كه به عنوان يك قطب تلقي مي‌شود، موجودند.  

جدول (ب) دسته‌ بندي‌ قطب‎هاي‌ بومي:

قطب‌هاي‌ بومي استان‎هاي‌ تابعه‌ ناحيه موجود در هر قطب
قطب‌ يك‌ (1) تهران ‌ـ زنجان ـ سمنان ـ قزوين‌ ـ قم ـ گلستان‌ ـ گيلان ـ مازندران‌ ـ البرز ـ مركزي . ناحيه (1) + ناحيه (9)
قطب‌ دو (2) خراسان جنوبي ـ خراسان‌ رضوي ـ خراسان‌ شمالي ـ سيستان‌ و بلوچستان‌ ـ كرمان‌. ناحيه (8) + ناحيه (4)
قطب‌ سه‌ (3) آذربايجان ‌شرقي‌ ـ آذربايجان‌ غربي‌ ـ اردبـيل ـ كردستان‌ ـ كرمانشاه ـ همدان‌. ناحيه (2) + ناحيه (6)
قطب‌ چهار (4) اصفهان‌ ـ ايلام‌ ـ چهارمحال‌ و بختياري‌ ـ خوزستان‌ ـ لرستان‌ ـ يزد. ناحيه (3) + ناحيه (7)
قطب‌ پنج‌ (5) بوشهر ـ فارس‌ ـ كهكيلويه‌ و بويراحمد ـ هرمزگان‌. ناحيه (5)


د) رشته­ هاي كشوري:  شامل رشته­ هايي است كه در اكثر قطب­هاي كشور وجود ندارند و تنها در معدودي از دانشگاه­ها ارائه مي­ شوند؛ به عنوان نمونه، گزينش بومي براي تمامي رشته­ هاي گروه آزمايشي هنر در دوره روزانه با توجه به ظرفيت بسيار كم آنها، در مقايسه با ساير گروه­ها، اعمال نمي­ شود و در نتيجه نوع گزينش  آن كشوري است.

با توجه به مواردي كه عنوان شد، داوطلب براي آنكه بداند در دوره روزانه، بومي كدرشته­ اي وجود دارد يا نه، بايد:

- ابتدا به نوع گزينش رشته توجه کند (نوع گزينش رشته­ ها در دفترچه راهنماي شماره 2 آزمون سراسري تحت عنوان جدول رشته­ هاي تحصيلي ارائه شده است).

- استان بومي خود را كه با توجه به مطالب ارائه شده قبلي تعيين و در كارنامه داوطلب درج شده است در نظر بگيرد.

- اگر نوع گزينش بومي رشته، استاني است، داوطلب در اين رشته فقط در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالي واقع در استان بومي خود،‌ بومي خواهد بود.

-  اگر نوع گزينش بومي رشته ناحيه­ اي است، داوطلب در اين رشته در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالي واقع در استان بومي خود و هم استان­هاي هم ناحيه با استان بومي خود،‌ بومي  محسوب خواهد شد.

-  اگر نوع گزينش بومي رشته قطبي­ است، داوطلب در اين رشته در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالي واقع در استان بومي خود و استان­هاي هم قطب با استان بومي خود،‌ بومي محسوب خواهد شد.

-  اگر نوع گزينش رشته كشوري است،‌گزينش بومي اعمال نخواهد شد.

تذكر مهم: اگر گزينش يك رشته محل بومي (استاني، قطبي يا ناحيه‌اي ) باشد، اين نكته به اين مفهوم نيست كه فقط داوطلبان بومي اجازه انتخاب آنها را دارند؛ بلكه شانس قبولي داوطلبان بومي در اين رشته محل بيشتر از ساير داوطلبان غير بومي است.

براي روشن­ تر شدن موضوع،‌ مثالي از تأثير گزينش بومي در افزايش ياكاهش شانس قبولي داوطلبان ارائه مي­ شود:

مثال1: فرض كنيد كه داوطلبي در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، بومي استان يزد باشد و متقاضي رشته مهندسي معماري است. نوع گزينش رشته معماري ناحيه­ اي است و با توجه به اينكه استان بومي داوطلب يزد است و يزد هم­ ناحيه با استان­هاي اصفهان و چهارمحال بختياري است (طبق جدول دسته­ بندي نواحي كشور)، لذا اين داوطلب در رشته مهندسي معماري، بومي استان خود و هم بومي استان­هاي اصفهان و چهارمحال بختياري خواهد بود؛ ولي براي رشته مهندسي معماري دانشگاه زنجان، با توجه به اينكه استان زنجان هم ناحيه با استان يزد نيست، غير بومي محسوب خواهد شد.

مثال2: فرض كنيد كه داوطلبي در گروه آزمايشي هنر، بومي استان يزد است و متقاضي رشته صنايع دستي است. از آنجا كه نوع گزينش رشته مذكور كشوري است، لذا گزينش بومي براي اين رشته اعمال نخواهد شد؛ پس انتخاب رشته صنايع دستي دانشگاه يزد نسبت به دانشگاه زنجان موجب افزايش قبولي داوطلب نخواهد بود و در اين قبيل رشته ها وضعيت علمي هر يك از داوطلبان تعيين ­كننده خواهد بود.

ميزان پذيرش بومي رشته­ ها در دوره روزانه :

رشته­ ها در دوره روزانه به دو دسته پرمتقاضي و كم‌متقاضي تقسيم مي­ شوند. پس از كسر 20 درصد سهميه ايثارگران بقيه ظرفيت به صورت ذيل به ساير داوطلبان اختصاص مي‌يابد:

ميزان پذيرش بومي در رشته­ هاي پرمتقاضي دوره روزانه، با توجه به اينكه نگاه  مهندسي در آنها كمتر است، تعديل شده است.

اين رشته­ ها عبارتند از: رشته‌هاي مهندسی برق، مكانيك، مهندسي كامپيوتر، مهندسی عمران، مهندسي معماري و صنايع در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و دامپزشكي در گروه آزمايشي علوم تجربي و رشته‌هاي حقوق، روان­شناسي و حسابداري در گروه آزمايشي علوم انساني.

در اين قبيل رشته­ ها، حدود 60 درصد ظرفيت هر رشته محل به صورت گزينش بومي و حدود 40 درصد به صورت گزينش آزاد انجام مي­ شود.

در ساير رشته‌هاي آزمون سراسري، ميزان پذيرش بومي در دوره روزانه حدود 80 درصد است و در حدود 20 درصد  ديگر گزينش به طور آزاد صورت خواهد پذيرفت .

اگر داوطلبي بومي كدرشته­ اي نباشد به معناي عدم قبولي وي نيست؛ بلكه به اين معناست كه از شانس كمتري نسبت به داوطلبان بومي برخوردار است.

داوطلبان بايد به وضعيت علمي خود نيز توجه داشته باشند؛ به اين معنا كه اگر براي كدرشته­اي بومي محسوب شوند، به معناي قبولي قطعي آنان نخواهد بود؛ مثلاً اگر داوطلبي بومي استان تهران يا يكي از استان­هاي واقع در ناحيه يك باشد و رتبه كشوري بالاي 20000 در زيرگروه يك گروه آزمايشي علوم رياضي و فني كسب کرده باشد، بومي رشته مهندسي برق در دوره روزانه دانشگاه­هاي شهر تهران خواهد بود؛ ولي از آنجا كه رقابت در رشته مذكور بالاست،‌ شانس قبولي داوطلب مورد نظر در رشته مذكور در سطح تهران بسيار پايين خواهد بود.

تقدم در انتخاب رشته داوطلبان موجب افزايش شانس قبولي آنان نمي­ شود؛ به عبارت ديگر، اگر داوطلبي با وضعيت علمي پايين­ تر، كد رشته­ اي را در انتخاب­ هاي اوليه،‌ درج کند و داوطلبي ديگر با وضعيت علمي بالاتر همان كدرشته را در انتخاب­ هاي آخر درج کند،‌ شانس قبولي داوطلب اول افزايش نخواهد يافت؛ بلكه كليه داوطلبان، چه در انتخاب اول و چه در انتخاب آخر، بر اساس وضعيت علمي،‌ سهميه و استان بومي و موارد ديگر كه در دفترچه راهنماي شماره 2 آزمون سراسري سال 1393‌ درج شده است،‌ گزينش خواهند شد.

1-2) دوره نوبت دوم (شبانه):
نوع گزينش بومي كليه رشته محل‌هاي نوبت دوم از نوع استاني است و پس از كسر 20 درصد سهميه ايثارگران، بقيه ظرفيت، يعني حدود 80 درصد ظرفيت رشته‌هاي نوبت دوم ،به داوطلبان بومي هر استان تعلق خواهد گرفت و حدود 20 درصد به داوطلبان آزاد اختصاص مي‌يابد.

2-2) دوره غير انتفاعي:
كليه رشته‌ محل‌هاي مؤسسات غير انتفاعي به صورت بومي­ ناحيه‌اي گزينش مي‌شوند؛ بدين معنا كه حدود 80 درصد ظرفيت رشته­ محل‌هاي اين دوره به بوميان نواحي مربوط (پس از كسر 20 درصد سهميه ايثارگران) و بقيه به داوطلبان آزاد اختصاص دارد.

3-2) دوره نيمه حضوري:
كليه رشته‌ محل هاي نيمه حضوري استاني تلقي مي‌شوند و حدود 80 درصد ظرفيت به داوطلبان بومي هر استان (پس از كسر 20 درصد سهميه ايثارگران) و بقيه به داوطلبان آزاد اختصاص مي‌يابد.

4-2) دوره مجازي و پرديس­هاي خودگردان:
كليه رشته‌ محل‌هاي مجازي و پرديس­هاي دانشگاهي، كشوري تلقي مي‌شوند و گزينش بومي در آنها اعمال نمي‌شود؛ لذا بقيه ظرفيت پس از كسر ظرفيت سهميه ايثارگران (20 درصد) به نسبت تعداد داوطلبان هر يك از مناطق سه گانه (منطقه يك، دو و سه ) و خانواده شهدا در هر رشته محل اختصاص مي‌يابد.

5-2) دوره پيام­ نور:
كليه رشته‌هاي دانشگاه پيام نور به صورت بومي شهرستان(حدود 70 درصد بومي شهرستان و حدود 30 درصد بقيه به شهرستان­هاي تحت پوشش مؤسسه پذيرنده) است. داوطلبان در زمان انتخاب رشته بايد به اين نكته توجه کنند كه كد رشته­ محل­هاي پيام نور را با توجه به شهر اقامت يا تولد يا شهر يكي از سه سال آخر تحصيل از جدول مخصوص كه در پيوست دفترچه راهنماي انتخاب رشته(دفترچه شماره 2) ارائه شده است انتخاب کنند؛ در غير اين صورت، از گزينش نهايي در اين قبيل رشته­ ها حذف مي­ شوند.

گزينش در تمامي رشته محل‌ها اعم از متمركز و نيمه متمركز با توجه به دوره مربوط (روزانه، نوبت دوم(شبانه)، غيرانتفاعي، پيام نور، مجازي، پرديس­ هاي دانشگاهي) بر اساس مطالب ارائه شده در اين گزارش صورت مي‌پذيرد.

در آزمون سراسري سال 1393 ، گزينش تمامي رشته محل‌هاي مربوط به پرديس­هاي دانشگاهي (مانند رشته محل‌هاي پرديس خودگردان دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و اميركبير در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني) و پرديس‌هاي خودگردان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي (شامل تمامي رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و ... ) به صورت متمركز و بدون انجام مصاحبه يا آزمون علمي و ....  صورت مي‌پذيرد و تنها ملاك‌هاي پذيرش، انجام گزينش به روش كشوري و نمره كل داوطلب در زير گروه مربوط است.

تمامي داوطلبان استفاده كننده از سهميه‌هاي ايثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا براي پذيرش در هر رشته محل بايد حد نصاب قبولي گزينش آزاد را كسب کنند. در تمامي رشته محل‌ها حد نصاب داوطلبان سهميه رزمندگان 75 درصد گزينش آزاد، خانواده شهدا 80 درصد گزينش آزاد و داوطلبان سهميه‌هاي ايثارگران در تمامي رشته محل‌ها (به جز رشته محل‌هاي وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) 70 درصد گزينش آزاد و در تمامي رشته محل‌هاي مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گروه آزمايشي علوم تجربي 80 درصد گزينش آزاد است.

با توجه به تعداد محدود داوطلبان سهميه‌هاي ايثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا و وجود حد نصاب­هاي علمي مربوط به گزينش آزاد (بند 4 فوق) ، خالي مانده ظرفيت اين گروه به داوطلبان آزاد (بدون توجه به سهميه ) تعلق مي‌گيرد و داوطلبان آزاد فارغ از هر نوع سهميه و تنها بر اساس ملاك نمره كل نهايي بالاتر در زير گروه مربوط پذيرش مي­ شوند.


جزئیات انتخاب رشته داوطلبان کنکور سال 93 دانشگاه آزاد

جزئیات انتخاب رشته داوطلبان کنکور سال 93 دانشگاه آزاد

به گزارش پرتال دانشگاهی کشور و به نقل از فارس، مجتبی علوی فاضل با بيان اين مطلب افزود: آن دسته از داوطلبان آزمون سراسری سال 93 که مایل به حضور در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامي هستند ابتدا باید در روز 12 مرداد ماه برای دریافت نتیجه اولیه خود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org مراجعه کنند، پس از دریافت کارنامه باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته را که بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود، مطالعه کرده و در روز 15 مرداد ماه با مراجعه به سایت سازمان سنجش مطابق با ضوابط تعیین شده از سوی این سازمان برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های دولتی اقدام کنند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با بیان جزئیات انتخاب رشته داوطلبان کنکور این دانشگاه، گفت: انتخاب رشته دانشگاه آزاد پس از اتمام انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری انجام می‌شود.

وی افزود: افرادی که مایل به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد هستند نیز باید در زماني كه متعاقباً اعلام می‌شود به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی www.azmoon.net مراجعه کنند و بر اساس ضوابط تعیین شده، فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند.

علوی‌فاضل اظهار داشت: البته با توجه به اینکه داوطلبان برای انتخاب رشته نیاز به تمرکز دارند سعی می‌کنیم زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد را پس از اتمام انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری در نظر بگیریم تا داوطلبان با آرامش و تمرکز کامل برای دانشگاه‌های دولتی انتخاب رشته کنند و سپس در زمان تعیین شده با مراجعه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد به انتخاب رشته برای تحصیل در واحدهای این دانشگاه بپردازند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد تأكيد كرد: بعد از آزمون سراسری در زمان مقتضی برای داوطلبان متقاضی به تحصیل در این دانشگاه، اطلاع‌رسانی می‌شود تا آنها در سایت مرکز آزمون، انتخاب رشته خود را انجام دهند.


آزمون کارشناسی ارشد یک هفته به تعویق افتاد


براساس گزارشات واصله در رابطه با شرايط نامساعد جوي در اغلب استانهاي كشور و درخواست داوطلبان و خانواده­ هاي محترم آنان، مسؤولين محترم استاني، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و هماهنگي بعمل آمده با وزارت محترم كشور  در رابطه با عدم امكان حضور داوطلبان يا مشكلات حضور به موقع در حوزه­ هاي امتحاني، سازمان سنجش آموزش كشور به منظور رفاه حال داوطلبان ترتيبي اتخاذ نمود تا آزمون كارشناسي ارشد سال 1393 به ترتيب طي روزهاي چهارشنبه 23 ، پنج­شنبه 24 و جمعه 25 بهمن­ ماه برگزار گردد. اطلاعيه تكميلي اين سازمان ساعت 14 روز شنبه 19 بهمن­ ماه از طريق سايت سازمان به اطلاع داوطلبان خواهد رسيد.
روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور در 20 مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی تهران برای پنجمین سال متوالی در سال تحصیلی 94-93 در 20 مرکز تحقیقاتی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکترای تخصصی پژوهشی می‌کند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهلت ثبت نام در این دوره تا 14 فروردین ماه سال آینده است و پذیرش نهایی بر اساس احراز شرایط عمومی، اختصاصی و نتیجه مصاحبه حضوری طبق آئین‌نامه دوره دکتری تخصصی پژوهشی (PhD by Research) صورت می‌گیرد.

 

بر اساس این گزارش، آیین‌نامه دکتری تخصصی پژوهشی در سایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و سایت دفتر هماهنگی مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران (http://rco.tums.ac.ir) موجود است.

 

علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام به نشانی اینترنتی http://etr.tums.ac.ir مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و اسکن مدارک مورد نیاز اقدام کنند.

 

پس از پایان مدت ثبت نام، اسامی افراد واجد شرایط برای شرکت در مصاحبه از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران اطلاع رسانی می‌شود.


13 قدم برای مصاحبه موفق دکتری

سینا شهاب، رتبه اول آزمون دکتری امسال در رشته شهرسازی، این روزها مانند دیگر متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری، منتظر برگزاری مصاحبه و نتیجه نهایی این آزمون است.

هر چند رتبه یک بودن در دو کنکور کارشناسی‌ارشد و دکتری به او کمک می‌کند، این روزها استرسی نداشته باشد، اما به هر حال او هم خود را برای مصاحبه آماده می‌کند و پیشنهاداتی دارد که برای انجام یک مصاحبه خوب مفیدند.

شهاب کارشناسی‌اش را در دانشگاه مازندران و با معدل 17 و نیم گذرانده و در دوره کارشناسی‌ارشد دانشجوی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و شاگرد اول این دوره بوده است.
 
1- شانس بیشتر در سال 92
امسال ضریب آزمون کتبی و مصاحبه یکسان در نظر گرفته شده و در نتیجه دانشجویانی که رتبه بهتری کسب کرده‌اند، شانس بالاتری در مقایسه با سال گذشته دارند. بنابراین باید برای سهم 50 درصدی مصاحبه در این آزمون خود را آماده کرد.

2-دسته‌بندی تالیف‌ها
در بحث کتاب و مقاله‌ و دسته‌بندی آن‌ها به ترتیب باید کتاب‌های تالیفی، ترجمه و گردآوری شده، مقاله‌های ISI، مقاله‌های منتشر شده در مجلات علمی- پژوهشی، مجلات علمی- ترویجی و مقاله‌های ارایه شده در کنفرانس‌های بین‌المللی خارجی و داخلی و کنفرانس‌های ملی را در نظر بگیرید.
 
3- رزومه پر و پیمان
برای سهم 50 درصدی مصاحبه می‌توان دو بخش 25 درصدی را در نظر گرفت. یک بخش رزومه تحصیلی، پژوهشی و حرفه‌ای دانشجو است. البته در این فرصت باقی مانده نمی‌توان چیز جدیدی به آن رزومه افزود، اما باید هر آن‌چه تاکنون انجام داده‌اید یا دارید گردآوری کنید تا بتواید آن‌ها را در جلسه مصاحبه به صورت مستند ارایه کنید. در این زمینه مشاهده فرم شماره یک جذب اعضای هیات علمی مفید است که می‌توانید آن‌را از سایت وزارت علوم دانلود و طبق موارد آن مستندات خود را آماده کنید. 
 

 

 
4-سابقه تحقیق و تدریس
اگر سابقه کار پژوهشی یا تدریس آکادمیک دارید، یک معرفی‌نامه یا گواهی معتبر از آن‌ها تهیه کنید. البته به‌طورکلی بهتر است تمامی سوابق کاری خود را ارایه کنید. در این زمینه همکاری در طرح‌های پژوهشی از ارزش بالایی برخوردارند.
 
5-مدرک زبان رو کنید!
اگر مدرک زبان اعم از IELTS، TOEFL، GRE، یا TOLIMO یا هر مدرک دیگری در هر سطحی دارید بهتر است آن‌ را ضمیمه مدارک خود کنید. به هر حال داشتن هر مدرکی بهتر از نداشتن آن است.
 
6- روان‌شناس باشید!
25 درصد بعدی جلسه مصاحبه، روان‌شناسی این جلسه است. این کار هم دو بخش درونی و بیرونی دارد. بخش درونی بر مهارت‌های فردی شما و بخش بیرونی بر فضای حاکم بر جلسه و فضای فکری استادان تاکید می‌کند. در بخش بیرونی، ابتدا تشخیص درستی از محیط و فضای حاکم بر جلسه و روحیه استادان داشته باشید. برای این کار می‌توان اطلاعاتی را از قبل و درباره استادان هر دانشگاه از دانشجویان آن دانشگاه کسب کرد. شناخت استادان در پیشبرد روند مصاحبه خیلی موثر است؛ چرا که میزان رضایتمندی هر استاد از پاسخ دانشجو تا حدی به شخصیت او هم بستگی دارد. برخی از استادان می‌خواهند جسارت (در حد منطقی) را در دانشجو ببینند و برعکس، برخی دیگر می‌خواهند بیشتر از سوی دانشجو تایید شوند. بنابراین فرصت باقی‌مانده تا مصاحبه برای شناسایی استادان و دانشگاه‌هایی که انتخاب کرده‌اید زمان مناسبی است.
 
7- خودتان را کنترل کنید!
در بخش درونی روان‌شناسی جلسه مصاحبه باید تمرین کنید تا کنترل کافی بر خودتان‌ داشته باشید. اعتماد به نفس، خودباوری و نداشتن غرور کاذب از دیگر ویژگی‌های ضروری برای روز مصاحبه است.
 
8- مراقب عکس‌العمل‌های خود باشید
ممکن است تعمدا سوالی غیرمرتبط از شما پرسیده شود یا حتی با نقدی تند روبه‌رو شوید، اما مراقب باشید هیچ عکس‌العمل تندی نشان ندهید و جواب‌های شما کاملا منطقی و حساب‌شده باشد.
 
9- هدفمند باشید
در جلسه مصاحبه باید به نوعی برای همه سوال‌های احتمالی یک جواب در ذهن داشته باشید. به‌ویژه این که هدف شما از تحصیل در مقطع دکتری چیست و بعدش می‌خواهید چه کنید. سوال‌های احتمالی را به سادگی می‌توان از اینترنت استخراج کرد یا از تجربه‌های قبلی افراد استفاده کرد.

10-تمرین معلمی!
با توجه به این‌ که انتظار ‌می‌رود دانشجوی دکتری در آینده وارد حوزه کار آکادمیک شود پس باید علاقه خود را به تحقیق و پژوهش و داشتن توانایی تدریس نشان دهید. به عبارت دیگر ثابت کنید که می‌توانید معلم خوبی باشید.
 
11-پروپوزال خود را آماده کنید
در این مدت به رساله دکتری و این‌که می‌خواهید دقیقا چه کاری انجام دهید فکر و تلاش کنید پروپوزال خود را آماده کنید. در این زمینه باید توان کافی برای صحبت کردن در حد چند دقیقه داشته باشید. داشتن پروپوزال نشان‌دهنده هدف‌مند بودن شما و داشتن سوالی در ذهن برای ادامه‌ مسیر تحصیلی‌تان است. فراموش نکنید که این امر می‌تواند مانند یک برگ برنده و یا وتوکننده عمل کند.
 

 

 
12-نکته‌ای برای دانشجویان رشته شهرسازی 
با توجه به ادغام دو گرایش برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری در مقطع  دکتری در رشته شهرسازی (البته به استثنا دانشگاه شهید بهشتی که همچنان به صورت مجزا جذب دانشجو دارد)، در جلسه مصاحبه هم استادان گرایش طراحی و هم استادان گرایش برنامه‌ریزی حضور دارند و ممکن است بدون در نظر گرفتن گرایش‌ از شما سوالاتی پرسیده شود، بنابراین اطلاعات و تسلط کافی در این زمینه داشته باشید؛ چرا که آماده نبودن یک امتیاز منفی به حساب می‌آید.
 
13-تجربه گذشتگان مصاحبه دکتری
در نهایت برای سوالات احتمالی جلسه مصاحبه بهتر است از تجربه‌های دانشجویان سال‌های گذشته هر دانشگاه استفاده کنید.

تخفیفات ویِِژه

داوطلبین گرامی:

کلیه بسته های سنجش و دانش از تاریخ 92/11/8 تا تاریخ 92/11/15 با 35 درصد تخفیف ارائه می شود و این تخفیف تمدید نخواهد شد.


تشریح جزئیات آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۹۳

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح جزئیات کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۳ گفت:

تعداد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ نسبت به داوطلبان سال ۹۲ بیش از ۵۰ هزار نفر افزایش یافتند.

وی  با تشریح جزئیات آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 93 گفت:

این آزمون برای پذیرش دانشجو در 142 کدرشته امتحانی شامل 51 کدرشته امتحانی علوم انسانی 16 کدرشته امتحانی علوم پایه 29 کدرشته امتحانی فنی و مهندسی 25 کدرشته امتحانی کشاورزی 13 کدرشته امتحانی هنر و 8 کدرشته امتحانی دامپزشکی برگزار می‌شود.

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود:
ثبت‌نام از داوطلبان 136 کدرشته امتحانی از 142 کدرشته امتحانی بطور متمرکز و از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org انجام شده است و ثبت نام از داوطلبان شش کدرشته امتحانی دیگر از 142 کدرشته امتحانی با هماهنگی و نظارت سازمان سنجش از سوی ارگان‌های ذی‌ربط انجام گرفته و می‌گیرد.

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد:

تعداد 950 هزار و 943 داوطلب در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 93 و نوزدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در 136 کدرشته امتحانی ثبت‌نام کردند که تا 193 هزار و 722 نفر زن و 457 هزار و 221 نفر مرد هستند. به عبارتی 51.92 درصد ثبت‌نام کنندگان زن و 48.08 درصد داوطلبان مرد هستند.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به افزایش آمار داوطلبان در آزمون ناپیوسته ارشد سال 93 نسبت به سال 92 گفت: آمار داوطلبان کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 93 نسبت به داوطلبان در سال 92 تعداد 54 هزار و 818 نفر بیشتر است.

توکلی اضافه کرد: از تعداد 950 هزار و 943 داوطلب در 136 کد رشته امتحانی تعداد 112 هزار و 933 داوطلب در دو کدرشته امتحانی شرکت کردند.


مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد:

اطلاعیه سازمان سنجش به منظور اطلاع‌رسانی در مورد تاریخ و نحوه پرینت کارت شرکت در آزمون روز یکشنبه ششم بهمن ماه سال 92 بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و همچنین در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه هفتم و چهاردهم بهمن ماه نیز منتشر می‌شود.


مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت:
برای 112 هزار و 933 داوطلب علاقه‌مند به شرکت در کدرشته امتحانی دوم دو کارت شرکت در آزمون صادر می‌شود بنابراین یک میلیون و 63 هزار و 876 کارت ورود به آزمون صادر می‌شود.

تشریح جزئیات آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۹۳


وی گفت:
براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد در صبح و بعدازظهر روزهای چهارشنبه شانزدهم پنجشنبه هفدهم و جمعه هجدهم بهمن ماه سال 92 در 62 شهرستان کشور برگزار می‌شود.
مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت:
کارت شرکت در جلسه آزمون و برگ راهنمای مذبور نیز دوشنبه 14 بهمن ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و هر داوطلب بر حسب مورد و با توجه به برگزاری آزمون هر کدرشته امتحانی باید در مهلت تعیین شده به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و برای دریافت پرینت کارت آزمون اقدام کنند.


تعیین تکلیف مصاحبه آزمون دکتری در مجلس

تعیین تکلیف وزن مصاحبه دکتری در مجلس شوای اسلامی

سرانجام وزارت علوم شرایط پذیرش دانشجو به شیوه جدید در مقطع دکتری را اعلام کرد تا تکلیف این آزمون برای سال بعد مشخص شود.


نحوه پذیرش دانشجو در آزمون دکتری در دولت دهم تغییر کرد و سهم آزمون و مصاحبه هر کدام پنجاه شد

اما در این دوره به خاطر حفظ استقلال دانشگاهها اعلام شد که سهم مصاحبه بیشتر می شود.

تغییر نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاهها سبب اعتراض برخی نمایندگان مجلس شد و حتی کار به جایی رسید که سه نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش به کمیسیون اصل نود مجلس از فرجی دانا وزیر علوم شکایت کردند

حضور وزیر علوم در مجلس

نصیری با اشاره به حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره پاسخگویی به سوال نمایندگان درباره وزن کنکور دکتری سال ۹۳، گفت: در این جلسه توضیحات لازم ارائه و مباحث فنی مطرح شد، نمایندگان نیز نظرات موافق و مخالف مفیدی در این باره اعلام کردند.

او ادامه داد: مقرر شد در جلسه دیگری که طی چند روز آینده برگزار خواهد شد، مباحث کارشناسی مطرح شود.

معاون حقوقی با یادآوری اینکه در کنکور دکتری ۹۳، وزن آزمون سی و وزن مصاحبه هفتاد درصد اعلام شده است، تاکید کرد که برای برخی نمایندگان در ارتباط با وزن هفتاد درصدی مصاحبه، شبهاتی ایجاد شده بود.

او ادامه داد: استادانی که در کمیته ارزیابی هستند با صرف وقت کافی داوطلب را با پرسش و پاسخ ارزیابی می کنند تا توان و دید علمی، سهم در نوشتن مقالات علمی و سایر موارد شناسایی شود و ۲۰ درصد وزن مصاحبه در این مرحله اعمال می شود.

معاون حقوقی وزارت علوم، ابراز امیدواری کرد که این نحوه سنجش و پذیرش دانشجو، به پذیرش دانشجویان شایسته در مقطع دکتری کمک کند.

 

سرانجام جزئیات نحوه پذیرش دانشجو در آزمون دکتری مشخص شد و سعدالله نصیری قیداری معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با مهر از برخی جزئیات بخش مصاحبه آزمون دکتری ۹۳ خبر داد .او گفت:

در آزمون دکتری مصاحبه تنها بیست درصد سهم دارد،اما نباید این شبهه ایجاد شود که هفتاد درصد وزن برای کل مصاحبه در نظر گرفته شده است، بلکه بیست درصد، وزن مصاحبه و پنجاه درصد مربوط به سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلب است.

او ادامه داد: اینکه دانشجو در دوران تحصیل خود چه سوابق آموزشی دارد و چه نمراتی کسب کرده، در وزن پنجاه درصدی سوابق علمی می گنجد.

تعیین تکلیف وزن مصاحبه دکتری در مجلس شوای اسلامی

سئوال کنندگان از وزیر قانع نشدند

اما قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره جلسه نمایندگان با وزیر علوم درباره آزمون دکتری گفت: نمایندگان سوال کننده از توضیحات وزیر علوم قانع نشدند.

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد سوابق پژوهشی با توجه به پشت پرده هایی که دارد احتمال ناسالمی وجود دارد چون خیلی از مقالات افراد با سفارش هایی که صورت می گیرد چاپ می شود و برخی با اینکه مقاله خوبی دارند نمی توانند چاپ کنند و یا اینکه چون فرد در دانشگاه‌های تهران تحصیل کرده نمره بالاتری نسبت به دانشجویی که در شهرستان تحصیل کرده است اخذ می کند و تمام این موارد باعث می شود که احتمال ضایع شدن حقوق افراد باشد.

وی  ادامه داد: ضمن اینکه گرایش های حاشیه ای پنهانی که بروز هم نمی کند در نمره تاثیر گذار است مانند گرایش های سیاسی، ممکن است فرد به دلیل گرایش هایی که دارد برای قبولی وی سفارش شود ولی فردی که از لحاظ علمی قوی‌تر است قبول نشود.

قاسم جعفری تاکید کرد:

حرف نمایندگان این است که با این روش ها احتمال ضایع شدن حقوق افراد زیاد است و دست آنها نیز به جایی بند نیست.

البته این بدین معنی نیست که به اساتید و گروه ها بی اعتماد باشیم اما موارد زیادی از ضایع شدن حقوق این افراد مشاهده شده که این احساس ایجاد شده که باید فرایندی ایجاد شود که اطمینان بخش باشد.

وی  با بیان اینکه ما به گروه ها اعتماد داریم اما این به معنی این نیست که روند سالم را در نظر نگیریم افزود: سئوال کنندگان از توضیحات وزیر علوم قانع نشدند.


هشدار درباره مدارک معادل کارشناسی ارشد و دکتری

رییس مرکز آموزشهای آزاد وزارت علوم به دانشجویان متقاضی هشدار غیرمجاز بودن موسسات آموزشی آزاد در کل کشور را داده و این موسسات را فاقد اعتبار بیان کرده است.

معصومیان رئیس مرکز آموزش‌های آزاد وزارت علوم تحقیقات و فناوری درگفتگو با خبرنگار  دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت:

هم‌اکنون برخی از موسسات آموزشی با برخی از دانشکده‌های کشور همچون دانشگاه تهران و یا امیرکبیر، فعالیت‌های پژوهشی خود را تحت دوره‌های MBA ارائه می‌دهند و این در حالی است که بعد از پایان این دوره‌ها به دانشجویان مدارک گوناگونی ارائه می‌شود.

معصومیان  افزود: این در حالی است که هم‌اکنون تب معادل "دکتری کارشناسی ارشد" در کشور بسیار داغ شده است تا حدی این مدارک نیز با کمک برخی از دانشگاه‌ها تحت عنوان دوره‌های کوتاه مدت صادر می‌شود.

معصومیان رئیس مرکز آموزش‌های آزاد وزارت علوم تحقیقات و فناوری به دانشجویان متقاضی هشدار داد و افزود:

مجوز این دوره‌ها تنها باید از سوی مراکز آموزش‌های آزاد صادر شود و میزان دوره‌های کوتاه مدت هم زیر یکسال یعنی ۱۶۰ تا ۴۸۰ ساعت است.


عمومی شدن زبان آزمون دکتری

امتحان زبان در سطح عمومی کلیه رشته ها در سطح لیسانس (کارشناسی) بوده  و برای همه رشته ها یکسان است چرا که سنجش عمومی معیار عمل بوده است.

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: امتحان زبان در سطح عمومی کلیه رشته ها در سطح لیسانس (کارشناسی) بوده  و برای همه رشته ها یکسان است چرا که سنجش عمومی معیار عمل بوده است.

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعمال نمره منفی به آزمون زبان در کنکور دکتری گفت: با توجه به اینکه بقیه دروس نمره منفی دارد در صورتی که این درس نمره منفی نداشت سطح نمره اش بالا می رفت و در ارزیابی نمرات توازن را از بین می برد.

وی یادآور شد: ضریب درس زبان از ۲ به یک کاهش یافته است و به همین منظور زمان آزمون زبان از ۱۰۰ دقیقه به ۳۰ دقیقه کاهش یافته است.

نتایج اولیه آزمون بصورت کارنامه از طریق سایت اینترنتی سازمان دهه سوم فروردین ماه ۱۳۹۳ اعلام می شود و انتخاب رشته اینترنتی برای مجازین به انتخاب رشته منحصراً از طریق سایت اینترنتی سازمان نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ صورت می گیرد.

آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۳ در روز ۱۶ اسفند ۹۲ برگزار می شود و داوطلبان در روزهای ۱۳ تا ۱۵ اسفند ۹۲ می توانند کارت شرکت در آزمون و برگ راهنمای آزمون را از طریق سایت سازمان سنجش دریافت کنند.

 

معرفی اعلام اسامی شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته محل های مربوط برای شرکت در مصاحبه به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیمه دوم اردیبهشت ماه ۹۳ و اعلام نتایج نهایی آزمون ورودی دکتری سال ۱۳۹۳ نیمه اول شهریور ماه ۹۳ خواهد بود.